جراحی برداشتن کیسه صفرا و مجاری صفراوی(کله سیستکتومی) درمان و لاپاراسکوپی

1
کیسه صفرا یک اندام گلابی‌شکل است که زیر ناحیه سمت راست کبد قرار گرفته و مسئولیت جمع‌آوری و متمرکز کردن صفرای تولید شده توسط کبد را به عنوان بخشی از فرآیند هضم بر عهده دارد. مایع صفرا از طریق مجاری صفراوی (لوله‌های باریک) در بدن حرکت کرده و در روده کوچک تخلیه می‌شود. به هر حال، در بسیاری از موارد افراد به بیماری صفرا تحت عنوان كله‌ سیستیت‌ یا كلانژیت‌ (التهاب صفرا) مبتلا می‌شوند. رایج‌ترین نوع بیماری صفرا مربوط به تشکیل سنگ کیسه صفرا است که در آن سنگ‌های کوچک از تجمع نمک صفرا و کلسترول تشکیل می‌گردند. یکی از بیماری‌های دیگر این ناحیه از بدن سرطان کیسه صفرا است. به هر حال، در بسیاری از مواقع ایمن‌ترین و موثرترین روش برای کنترل شرایط کیسه صفرا و سایر مشکلات مربوط به آن استفاده از عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا است.

هر چند برداشتن کیسه صفرا یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی امروزی است، باید بدانید دکتر راسخی پزشک متخصص در استفاده از روش‌های جراحی با حداقل سطح تهاجم برای رفع مشکلات کیسه صفرا است. در حقیقت دکتر راسخی دارای تجربه خاص در ارتباط با اکثر تکنیک‌های جراحی کیسه صفرا شامل لاپاراسکوپی و نیز سایر روش‌های جراحی با سطح تهاجم پایین است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ملاقات از طریق شماره‌ ۰۲۱۷۷۶۸۹۴۶۷ با ما تماس بگیرد.

علائم مشکلات کیسه صفرا

مشکلات کیسه صفرا دارای علائم مشخص به شرح زیر هستند:

•  سوء هاضمه
  •  عفونت کیسه صفرا (التهاب کیسه صفرا یا کله سیستیت)
  •  حالت تهوع منظم
  •  درد پس از غذا خوردن (دل درد) که معمولاً در سمت راست و بالای ناحیه میانی شکم و زیر دنده‌ها احساس می‌شود

آماده شدن برای برداشتن کیسه صفرا

در ابتدا، دکتر راسخی درباره فعالیت‌های لازم برای انجام قبل از عمل جراحی به شما توضیحات مورد نیاز را ارائه می‌کند. برای مثال، اگر سیگار می‌کشید، لازم است سیگار کشیدن را متوقف کنید. در حقیقت سیگار کشیدن می‌تواند ریسک ایجاد عفونت در بدن را افزایش داده و فرآیند ریکاوری را طولانی نماید.
امروزه برداشتن کیسه صفرا با ایجاد سوراخ ریز در بدن (key hole) و با استفاده از روش‌های مخصوص می‌شود، اما لازم است بیمار در بیمارستان برای یک شب بستری گردد. این عمل جراحی معمولاً تحت بی‌هوشی عمومی بر روی بیمار انجام می‌شود و این شرایط به معنی این است که بیمار در طول درمان در حالت خواب قرار خواهد داشت.
استفاده از داروی بی‌هوشی می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و ناخوشی برای فرد شود و به همین خاطر لازم است بیمار برای مدت شش ساعت قبل از عمل جراحی از خوردن غذا یا نوشیدنی خودداری کند. همچنین بیمار می‌بایست برای این عمل جراحی به توصیه‌های جراح و متخصص بی‌هوشی خود به دقت توجه کند.
دکتر راسخی با بیمار درباره شرایط قبل از عمل جراحی صحبت می‌کند و احتمالاً وضعیت درد و ناراحتی مورد انتظار پس از جراحی را برای شما توضیح می‌دهد. در هر حال لازم است بیمار درباره هرگونه نگرانی یا سوال خود درباره این درمان با پزشک معالج صحبت کند. به این ترتیب ایجاد درک مناسب درباره شرایط مورد انتظار پس از درمان می‌تواند بیمار را از نظر روحی آمده کرده و سپری کردن دوره ریکاوری را برای وی ساده‌تر نماید. علاوه بر این ممکن است پزشک معالج از بیمار بخواهد قبل از شروع درمان یک فرم رضایت‌نامه امضا نماید.
قبل از جراحی احتمالاً از بیمار خواسته می‌شود از جوراب‌های تنگ مخصوص واریس در ناحیه پا به منظور پیشگیری از ایجاد لخته خونی استفاده نماید. علاوه بر این برای جراحی احتمالاً داروهای ضد انعقاد خون همچون هپارین یا فونداپارینوکس (fondaparinux) به بدن بیمار تزریق می‌شود. در این شرایط ممکن است داروهای ضد انعقاد خون به جای پوشش تنگ برای بیمار استفاده گردد.

عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا چگونه انجام می‌شود؟

2

عمل جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی (یک تکنیک جراحی با حداقل سطح تهاجم) رایج‌ترین روش برای خارج کردن کیسه صفرا است. به این منظور هنگامی که بیمار در حالت بی‌هوشی عمومی قرار دارد، جراح ۳ یا ۴ شکاف کوچک در شکم وی ایجاد می‌کند. در ادامه از طریق این سوراخ‌ها، لاپروسکوپ، یک دوربین کوچک و انعطاف‌پذیر، و منبع نوری به بدن وارد می‌شود تا از طریق آن‌ها جراح بتواند از نزدیک وضعیت محل جراحی را تحت کنترل و نظارت داشته باشد. علاوه بر این، سایر ابزارهای جراحی مورد نیاز از طریق شکاف‌های دیگر به بدن بیمار وارد خواهد شد.
در ادامه دکتر راسخی از ابزارهای مخصوص برای جدا کردن کیسه صفرا از سایر اندام‌ها و خارج کردن آن از بدن استفاده می‌کند. علاوه بر این دکتر راسخی احتمالاً با استفاده از کولانژیوگرافی (cholangiogram) وجود سنگ در مجاری صفراوی را کنترل می‌نماید. در این روش رنگ مخصوص به مجاری صفراوی تزریق شده و از عکس رادیولوژی برای کمک به جراح برای شناسایی مسیر مجاری لنفاوی و سنگ‌هایی که احتمالاً در این مجاری وجود دارند، استفاده می‌گردد. به این ترتیب اگر در این مجاری سنگ وجود داشته باشد، امکان خارج کردن آن از بدن با استفاده از ابزارهای مخصوص وجود خواهد داشت. پس از خارج شدن کیسه صفرا از بدن، شکاف‌های کوچک ایجاد شده برای این عمل جراحی با بخیه یا چسب مخصوص جراحی بسته خواهند شد.

جراحی باز

جراحی باز گاهی اوقات در مواردی لازم است که سنگ‌ها با استفاده از ابزارهای مخصوص آندوسکوپی قابل خارج کردن نباشند یا جراح نتواند با استفاده از روش لاپاراسکوپی به صورت بی‌خطر کیسه صفرا را خارج کند. سایر دلایل احتمالی برای استفاده از عمل جراحی باز به شرح زیر هستند:

•  چاقی
  •  پانکراتیت
  •  بارداری
  •  بیماری کبد
  •  بیماری ریه
  •  اختلالات خونریزی
  •  عمل‌های جراحی قبلی انجام شده در ناحیه شکم

در طول عمل جراحی باز کیسه صفرا، جراح یک شکاف مناسب در ناحیه شکم و زیر دنده‌ها ایجاد می‌کند تا به این ترتیب بتواند به کیسه صفرا دسترسی داشته باشد. در ادامه کیسه صفرا از سایر اندام‌ها جدا شده و پس از خارج کردن آن از بدن، شکاف ایجاد شده با بخیه بسته می‌شود. توجه داشته باشید استفاده از عمل جراحی باز برای خارج کردن کیسه صفرا با توجه به تشخیص حرفه‌ای دکتر راسخی قبل یا در طول عمل جراحی انجام می‌شود. به این ترتیب در صورتی که جراح تصمیم بگیرد به جای استفاده از روش لاپاراسکوپی از عمل جراحی باز برای این منظور استفاده کند، این تصمیم‌گیری همواره بر اساس شرایط بیمار و حفظ سلامت وی انجام خواهد شد.

شرایط مورد انتظار پس از جراحی چگونه است؟

پس از خارج شدن کیسه صفرا از بدن، لازم است بیمار تا هنگام از بین رفتن تاثیر داروی بی‌حسی استراحت کند. در این زمان همچنین ممکن است نیاز به استفاده از داروهای مسکن درد برای کاهش ناراحتی در هنگام از بین رفتن تاثیر داروی بی‌حسی وجود داشته باشد.
در صورتی که برای بیمار از روش ایجاد سوراخ در بدن (key hole) برای عمل جراحی استفاده شود، احتمالاً بیمار ممکن است در بدن خود در نتیجه ورود گاز دی‌اکسید کربن در طول عمل جراحی به ناحیه شکم مقداری ناراحتی و ورم داشته باشد. این شرایط همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شانه شود، اما معمولاً این شرایط با گذشت ۴۸ ساعت از عمل جراحی به تدریج برطرف خواهد شد.
پس از انجام این عمل جراحی، بیمار معمولاً می‌تواند با گذشت یک روز از بیمارستان مرخص شود. به این ترتیب لازم است برای رساندن بیمار به خانه با یک نفر هماهنگی لازم انجام شود. همچنین بهتر است هماهنگی لازم با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده برای باقی ماندن با بیمار برای ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی صورت گیرد.
قبل از رفتن به خانه، پرستار توصیه‌های لازم را برای مراقبت از جای زخم به بیمار ارائه خواهد کرد. علاوه بر این در این زمان معمولاً از داروهای آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از ایجاد عفونت استفاده شده و زمان‌بندی لازم برای ملاقات بعدی با پزشک معالج انجام می‌شود.
از بین رفتن کامل تاثیر داروی بی‌حسی به زمان نیاز دارد. به این ترتیب ممکن است شما احساس کنید هماهنگی لازم در اندام‌های شما مشابه حالت عادی وجود ندارد یا این وضعیت بر توانایی تفکر شما تاثیر گذاشته است. به هر حال این شرایط می‌بایست با گذشت ۲۴ ساعت از بین بروند. علاوه بر این مهم است که بیمار در این شرایط از رانندگی کردن، مصرف الکل، کار کردن با ماشین‌آلات یا اتخاذ تصمیم‌های مهم خودداری کند.
در صورتی که برای بستن شکاف‌ها از بخیه یا گیره‌های مخصوص جراحی استفاده شده باشد، احتمالاً نیاز به کشیدن و جدا کردن آن‌ها با گذشت یک هفته از درمان وجود دارد. به هر حال در اکثر موارد برای این عمل جراحی از نخ‌های بخیه قابل جذب استفاده می‌شود. مدت زمان لازم برای جذب این بخیه‌ها به نوع نخ استفاده شده بستگی دارد. به همین خاطر لازم است قبل از رفتن به خانه درباره نوع بخیه استفاده شده و لزوم کشیده شدن آن‌ها با پرستار صحبت شود.

ریکاوری جراحی برداشتن کیسه صفرا

ریکاوری کامل پس از عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا معمولاً به دو تا سه هفته زمان نیاز دارد. شما می‌توانید با دکتر راسخی درباره مدت زمان لازم برای استراحت قبل از بازگشت به فعالیت‌های عادی صحبت کنید. این شرایط از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین خاطر مهم است بیمار اطلاعات مناسب درباره شرایط ریکاوری خود داشته باشید.
در صورتی که برای خارج کردن کیسه صفرا از عمل جراحی باز از طریق ایجاد یک شکاف بزرگ در ناحیه شکم استفاده شود، مدت لازم برای ریکاوری بیمار طولانی‌تر خواهد بود. به این ترتیب ریکاوری کامل پس از این درمان به حدود چهار تا شش هفته زمان نیاز خواهد داشت.
در صورت نیاز به کاهش درد، شما می‌توانید از داروهای مسکن درد همچون پاراستامول یا ایبوپروفن به این منظور استفاده کنید. در هنگام استفاده از این داروها لازم است دستورالعمل درج شده بر روی جعبه دارو به‌طور دقیق رعایت گردد و در صورت وجود هرگونه سوال، راهنمایی لازم از پزشک معالج یا متخصص داروخانه دریافت شود.
پس از عمل جراحی شما ممکن است برای چند روز پس از عمل جراحی ناراحتی داشته باشید و برای مثال نتوانید به مدت یک یا دو هفته رانندگی کنید. در حقیقت دکتر راسخی معمولاً به شما توصیه می‌کند حداقل یک هفته برای شروع فعالیت‌های عادی صبر و استراحت نمایید. در صورتی که با گذشت این مدت باز هم درد یا ناراحتی داشتید، یک یا دو روز دیگر قبل از شروع فعالیت‌های عادی همچون رانندگی صبر کنید.